Kontakta oss

Ämne: Din epost:
Meddelande:

    Frågor och svar


    Leveransen

    Hur fungerar det vid avhämtning?

    Det är hur enkelt som helst! Du går in i din valda samarbetsbutik och kontaktar personal om att du ska hämta din valda matkasse i förbutiken. Personalen kollar upp så att du är "rätt" person, och hämtar därefter din matkasse ifrån kylen. Har inte butiken en förbutik kontaktar du istället personal i charkdisken.

    När kan jag hämta ut min matkasse?

    Matkassen kan hämtas ut mellan 15:00 och stängning, vid ditt leveransdatum i din valda samarbetsbutik.

    Hur fungerar det med hemkörning?

    Hälsokassens chaufför ringer på dörrklockan/portklockan och lämnar över matkassen direkt till dig. Skulle du inte vara hemma lämnas matkassen utanför dörren och ett sms skickas till dig om att matkassen väntar på dig. Skulle inte chauffören komma in genom porten (om du bor i lägenhet), tas matkassen med tillbaka och leverans tyvärr då inte garanteras.

    Varför kan inte jag få hemkörning hem till mig?

    För att ha en väl fungerande logistik så kör vi i dagsläget endast ut till tätort i Linköping.

    Kostar hemkörning något extra?

    Ja, hemkörning kostar 80 kr extra.

    Finns det några dolda avgifter i priserna?

    Nej, inga dolda avgifter finns. Veckokassen kostar 699, och Familjekassen kostar 599 vid avhämtning. Väljer man hemkörning kommer 80 kr att läggas på beloppet för avhämtning. Alla priser är inklusive moms och i svenska kronor.

    Vilka veckor kan jag få min matkasse?

    Vi levererar våra matkassar jämna veckor.

    Kan jag få matkassen en gång i månaden?

    Ja, det går bra! Tryck på: "Min kasse" -> "Prenumeration" -> kryssa i rutan "Pausa prenumeration" och välj det leveransdatum du vill få matkassen igen i rullgardinsrutan.

    När kan jag få min första matkasse?

    Vi har 8 dagars framförhållning när det gäller på- och avbokningar av våra matkassar. Exempel: Om du beställer en matkasse söndag vecka 2, kan du få den tidigaste matkassen på måndag vecka 4.

    Betalningen

    Vilka betalningsalternativ har ni?

    Vi kan endast ta betalt med kort via internet.

    Vilka betalkort accepterar ni?

    Vi accepterar Visa, och Mastercard

    Hur sker betalningen?

    Vid första registrering så kommer ditt kort att sparas i betalsystemet. Således kommer 1 kr att debiteras för att säkerställa att kortet fungerar. Beloppet för matkassen kommer att debiteras ditt registrerade betalkort torsdag veckan innan leverans.

    Jag har en rabattkod, för hur många matkassar gäller den?

    Rabatter gäller för den första matkassen.

    Jag har ej tillräckligt med pengar på mitt kort vid debiteringsdag, vad kommer att hända?

    Ett nytt försök att debitera ditt betalkort kommer att göras på fredagen efter ett försök på torsdagen. Kan debitering ej ske på fredagen kan vi tyvärr inte garantera leverans.

    Sparas mina kortuppgifter hos er?

    Nej! Inga kortuppgifter sparas på våra servrar. Allting är sparat hos vår betalningsväxel Point.

    Jag har försökt att betala med kort, men det fungerar inte. Vad ska jag göra?

    Om du har fått ett nytt kort, observera då att CVV koden på baksidan är ny även om kortnumret är samma som tidigare. Kontakta din bank för att kontrollera att ditt kort är anslutet för internethandel med antingen, Verified by Visa eller Securecode. Är alla dessa krav uppfyllda, prova då att rensa cacheminnet på din webbläsare, starta om den och prova en gång till. Fungerar det fortfarande inte är det bara att maila support@halsokassen.se så kan vi försöka att lösa problemet tillsammans.

    Hur uppdaterar jag mitt betalkort?

    Det gör du via länken "Ändra/uppdatera betalkort" på din inloggning.

    Ändringar i min prenumeration

    Hur gör jag för att byta matkasse?

    Det gör du enkelt genom att logga in på "Min kasse" tryck därefter på "Jag vill byta kasse" under "Din kasse" och välj den matkasse som du vill byta till. Detta registreras då för nästkommande leverans, såvida detta är gjort senast 8 dagar innan.

    När kan jag ändra min prenumeration?

    Du kan ändra din prenumeration när du vill. Observera dock att vi alltid har 8 dagars framförhållning vid på- eller avbokning av våra matkassar. Detta gäller även byte av matkasse.

    Hur aktiverar jag min matkasse efter att ha varit inaktiv?

    Detta görs på din inloggning, under "Prenumeration"

    Hur gör jag för att pausa en matkasse?

    Tryck på: "Min kasse" -> "Prenumeration" -> kryssa i rutan "Pausa prenumeration" och välj det leveransdatum du vill få matkassen igen i rullgardinsrutan.

    Får jag någon bekräftelse på att jag har avslutat min prenumeration?

    Ja, en bekräftelse skickas till din registrerade e-postadress.

    Jag har inaktiverat min prenumeration men har inte fått någon bekräftelse, vad har hänt?

    Titta i skräpposten. Har du inte fått någon bekräftelse där heller, så är det bara att maila support@halsokassen.se så ska vi kolla upp vad som har hänt.

    Registreringen

    Kan vem som helst bli kund hos Hälsokassen?

    Alla som är myndiga (18 år eller mer) kan bli kund hos oss.

    Jag har just registrerat mig som kund hos er, har det fungerat?

    Du ska ha fått ett kvitto och en bekräftelse på din registrerade mailadress. Har du inte fått något mail? Kolla i skräpposten. Finns inget mail i skräpposten, kontrollera då att du har angett rätt mailadress. Stämmer detta och du fortfarande inte fått något mail, kan du maila oss på support@halsokassen.se så löser vi problemet.

    Jag känner mig orolig över eventuell bindningstid, har ni någon sådan?

    Nej, vi har ingen bindningstid alls på våra matkassar! Det enda vi har är 8 dagars framförhållning när det gäller på- och avbokningar av din matkasse.

    Varför debiteras jag innan jag har fått matkassen?

    Vi har valt att debitera våra kunder innan leverans av matkassen för att vi ska kunna ha en god soliditet och därmed kunna hålla den höga kvalité som vi står för.

    Varför måste jag ange mitt mobilnummer när jag registrerar mig?

    Vi behöver ha ditt mobilnummer ifall någonting skulle hända vid leverans. Vår chaufför smsar exempelvis alltid ifall chauffören har ställt matkassen utanför er dörr ifall ni inte skulle vara hemma.

    Menyn

    När kan jag se menyn för nästa matkasse?

    Menyn skickas med i matkassen och läggs även upp torsdag veckan innan leverans på din inloggning.

    När kan jag se vad jag behöver ha för basvaror hemma för nästa matkasse?

    Dessa basvaror finns med på menyn som läggs upp på söndag, samt skickas med i matkassen.

    Matkassens innehåll

    Kan jag välja bort vissa råvaror i matkassen?

    Nej, vi har tyvärr ingen möjlighet att individuellt anpassa innehållet i våra matkassar.

    Hur ofta kommer samma recept igen?

    I Veckokassen har vi ytterst sällan samma recept igen. Om detta skulle inträffa är alltid de andra recepten annorlunda. I Familjekassen kan vissa barnfavoriter komma tillbaka lite då och då.

    Har ni några ekologiska varor i er matkasse?

    Vi har alltid minst 10% ekologiska råvaror i vår matkasse. Oftast är det drygt 20% ekologiskt, men för att kunna vara säkra på att alltid kunna leverera ett visst antal ekologiska råvaror har vi valt att alltid ha minst 10% ekologiskt.

    Hur har ni det med vegetariska recept på Hälsokassen?

    I Veckokassen finns det alltid med ett vegetariskt recept. I Familjekassen kan det förekomma vegetariska rätter någon gång ibland.

    Har ni endast svenskt kött i era matkassar?

    Köttet, och kycklingen är alltid ifrån Sverige. Har vi någon charkspecialité ifrån något annat land skickar vi inte alltid med svensk chark. Exempel på detta kan vara parmaskinka ifrån Italien.

    Finns det möjlighet att anpassa matkassens innehåll för allergier?

    Tyvärr kan vi inte individuellt anpassa innehållet i våra matkassar. Skulle ni vara allergiska mot någonting ber vi er därför att noga kontrollera innehållsförteckningen på varorna vi har skickat med.

    Skickar ni med nötter i era matkassar?

    Nej, vi skickar aldrig med nötter i våra matkassar!

    Våra matkassars storlek

    Vi är bara två i hushållet, kan vi ändå beställa matkasse av er?

    Javisst! Våra recept är gjorda för fyra portioner, med andra ord har ni alltså en varsin matlåda till nästa dag!

    Jag är själv i hushållet, kan jag ändå beställa matkasse av er?

    Absolut! Du kan alltid frysa in mat till exempelvis mat för nästa vecka.

    Vi är fler än fyra personer i hushållet, kan vi ändå beställa matkasse av er?

    Alla våra recept är gjorda för fyra portioner. Ni kan beställa två matkassar på två olika personnummer (två olika beställningar) Man kan också alltid koka extra pasta/ris, göra extra grönsaker eller liknande, allt beror på hur mycket man äter.

    Vi är ett företag/förening och vill ha flera matkassar till oss dagtid. Hur ska vi göra då?

    Kontakta oss på support@halsokassen.se så kan vi diskutera detta närmare.

    Våra matkassar

    Vad är det för typ av mat i Veckokassen?

    Varje Veckokasse innehåller alltid en kött, kyckling, fisk samt en vegetarisk måltid. Veckokassens recept är varierande och olika smaker kommer att dyka upp. Vill du se hur en vecka kan se ut kan du göra detta genom att gå till "Våra kassar" i menyn och sedan trycka på "Om kassarna" och därefter trycka på länken nedanför bilden på högra sidan.

    Vad är det för typ av mat i Familjekassen?

    Familjekassen är riktad till familjer med yngre barn och innehåller därför mer barnvänliga recept än vad Veckokassen gör. Varje Familjekasse innehåller alltid en kött, kyckling samt fisk måltid. Vill du se hur en vecka kan se ut kan du göra detta genom att gå till "Våra kassar" i menyn och sedan trycka på "Om kassarna" och därefter trycka på länken nedanför bilden på högra sidan.

    Varför innehåller Veckokassen alltid en vegetarisk rätt?

    Att variera sin kost är väldigt hälsosamt, och att äta vegetariskt ibland är ett klimatsmart val. Med mål att leverera en varierad kost samt ett klimatsmart val tycker vi att en vegetarisk rätt i Veckokassen är ett givet val.

    Vad är det som gör er mat mer hälsosam än någon annan matkasse?

    Alla våra recept innehåller alltid ca 500g grönsaker eller sallad. Våra recept är uppbyggda enligt tallriksmodellen, fast med några modifikationer. Istället för att använda oss av den klassiska tallriksmodellen med ca 30% fett, 55% kolhydrater och 15% protein brukar vi ha ca 20% fett, 40% kolhydrater och 40% protein. Vi har alltså dragit ner på kolhydraterna och ökat proteinhalten i de flesta av våra recept. Vi använder oss även till mesta del av lösliga fibrer. Dessa fibrer sänker GI-värdet i kroppen och gör att nedbrytningen av maten blir långsammare. Läs gärna mer om vår mat under "Om oss" och "Vår mat"

    Inloggning

    Jag har glömt mitt lösenord, hur ska jag göra för att logga in?

    Tryck på "Min kasse" längst upp i högra hörnet på startsidan. Tryck därefter på "Glömt lösenordet?" och följ anvisningarna.

    Kan jag byta lösenord på er hemsida?

    Ja! Det gör du genom att trycka på "Mina uppgifter" på din inloggning och sedan trycka på, "Byt lösenord" och följa anvisningarna.

    Kan ni se vad jag har för lösenord?

    Nej, alla lösenord är krypterade och vi kan inte se dem.

    Jag kan inte logga in, vad ska jag göra?

    Är du säker på att du anger rätt lösenord? Prova att byta lösenord och sedan logga in igen. Fungerar inte det, så är det bara att maila oss på support@halsokassen.se så löser vi problemet.

    Hur mycket skänker ni till Barncancerfonden?

    Vi skänker 10% av vår årliga vinst till Barncancerfonden.