Om oss

Vår mat


För många kan en varierad kost vara svår att hinna med.
Det tar lång tid att planera hur veckan ska se ut och det tar dessutom tid att gå till affären och handla alla råvoror man behöver ha.

Vi på Hälsokassen brinner för att vardagsmaten ska vara enkel att laga och dessutom vara nyttig och varierande.

Tanken bakom Hälsokassen är att inspirera familjer till ett nytt tänk när det gäller matlagning. En god, enkel och nyttig vardag.

Helt enkelt: En god livsstil.

Kalorier:

Alla recept i Hälsokassen är beräknade för 4 normalstora portioner för vuxna. En vuxen kvinna beräknas behöva få i sig ca 2000 kcal per dag. Tränar man mycket behöver man få i sig mer och tvärtom om man inte rör på sig så mycket. De flesta recept i våra matkassar ligger mellan 400-500 kcal/portion. I Veckokassen har vi dock valt att ibland använda oss av ett låg kalori recept med ca 300-400 kcal/portion, där exempelvis potatis eller pasta är ersatt med sallad istället. Vill du inte skippa kolhydraterna den måltiden får du givetvis lägga till valfri råvara.

Kött, kyckling och chark:

I alla våra matkassar skickar vi alltid med svenskt kött och svensk kyckling. Chark förekommer ibland i våra matkassar. Vissa specialiteter som exempelvis italiensk parmaskinka kan vara ifrån exempelvis Italien, annars är alltid charkprodukterna ifrån Sverige. Alla dessa råvaror är alltid färska.

Fisk:

Alla våra matkassar innehåller alltid en fisk- eller skaldjursrätt. Hälsokassen använder WWF:s fiskguide och använder aldrig rödlistad fisk. Fisken vi skickar med är oftast färsk, men ibland kan fryst fisk förekomma.

Grönsaker:

Livsmedelsverket rekommenderar att vi ska äta minst 500 gram frukt och grönt varje dag. I alla våra recept försöker vi "baka in" ca 500 gram grönsaker. Grönsakerna kan vara i maten eller som tillbehör. Tänk på att exempelvis krossade tomater också är grönsaker! Alla våra matkassar innehåller alltid färska grönsaker.

Vegetariskt:

I Veckokassen finns alltid ett vegetariskt recept med. Köttkonsumtionen ökar för varje år som går och därför tycker vi att det är viktigt att visa att vegetarisk mat kan vara lika god och enkel som exempelvis en måltid med kött. Vegetarisk mat är även väldigt nyttig och bra för miljön!

Fullkorn och fibrer:

Det finns två olika sorters fibrer, olösliga och lösliga. Olösliga fibrer finns i exempelvis fullkornspasta och knäckebröd och påverkar inte GI-värdet (blodsockervärdet). Lösliga fibrer finns i exempelvis bär, frukt och grönsaker och gör att nedbrytningen av maten blir långsammare. Med de lösliga fibrerna sänker du GI-värdet. I fullkornspasta finns det något mer protein, kolhydrater och fett, det vill säga mer kcal än i vanlig pasta, men oftast krävs inte lika stora portioner. Ibland skickar vi med fullkornsprodukter men vi är noga med att också variera med vanliga råvaror!

Fett:

Det finns två olika sorters fett: Omättat och mättat. Omättat fett finns i exempelvis matolja, avokado, och fet fisk. Omättat fett är det vi bör välja i första hand. Mättat fett finns i exempelvis smör och grädde och detta bör vi använda i små mängder. Vi på Hälsokassen använder sällan grädde och smör i våra recept. En sak man kan tänka på är att konsistensen på fettet vi äter, får samma konsistens i kroppen. Flytande = flytande, och fast = fast. Men som det är med allt i världen, lagom är bäst!

Allergier:

Våra recept är inte anpassade för olika typer av allergier. Men eftersom att våra matkassar innehåller "lösa" råvaror kan du själv välja bort det som du inte tål, eller använda någon egen anpassad råvara, exempelvis glutenfri pasta eller laktosfri mjölk. Det är viktigt att du själv ansvarar för eventuella allergier och läser noga på innehållsförteckningen om det är något som du inte tål. Kött, kyckling och chark, fisk, grönsaker och vegetariskt rubrikerna ska vara på vänstra delen av sidan. De resterande rubrikerna ska vara på högra delen av sidan. Endast rubrikerna ska visas, gärna med bilder till. När man trycker på en rubrik ska undertexten komma fram.